سئو چیست نی نی سایت
سئو چیست؟ راهنمای جامع و کامل سئو و تمام ترفندهای پنهان در آن هر آنچیزی که نیاز دارید در مورد سئو بدانید استاد وب
سئو تکنیکال، راهکاری برای افزایش میزان خزش و ایندکس سایت توسط موتور جستجو است. بهطور خلاصه سئو یک ابزار مهم برای بازاریابی آنلاین موفق است چون به کسبوکار اجازه دیدهشدن میدهد؛ حتی اگر به بار نشستن فرایند بهینهسازی مدتی طول بکشد. تبلیغات PPC امکان دسترسی فوری به مشتریان و تغییر آنی کمپین را برایتان فراهم میکنند. برخی از متخصصان بازاریابی دیجیتال، پاسخِ «سئو چیست» را بالا آوردن سایت در صفحه نتایج عنوان میکنند. محتوا و ساختار باید طبق همین قوانین سازماندهی شوند و برای موتور جستجو شفاف باشند. رباتهای خزنده (Web Crawlers) با بررسی صفحات سایت، هرکدام را ذخیره میکنند.
برای مثال اگر سایتی که رتبه پایینی دارد، بارها توسط کاربران کلیک شود، گوگل رتبه بهتری به او خواهد داد. موتورهای جستجو به رباتهایی مجهز هستند که به واسطه آنها صفحات سایتها را بررسی میکنند. به این مرحله در اصطلاح خزش یا Crawling گفته میشود و این رباتهای موتورهای جستجو که دراصل برنامههای کامپیوتری هستند، سایتها را آنالیز کرده و اطلاعات جمع آوری می کنند. اطلاعاتی که رباتها جمع آوری میکنند، در آخر در یک پایگاه داده فهرست یا به اصطلاح ایندِکس (Index) میشوند. وجود کلمات کلیدی مرتبط در دامنه میتونه به گوگل کمک کنه تا موضوع سایت رو بهتر بفهمه. مثلاً برای سایتی که درباره فروش کفش هست، دامنهای مثل BestShoes.com بهتر از دامنهای بیربط مثل RandomStuff.com عمل میکنه.
بر این اساس، سئوی وب سایت به سئو داخلی (On-page SEO) ، سئو خارجی (Off-page SEO) و سئو تکنیکال (Technical SEO) که بخشی از سئوی داخلی است، تقسیم می شود. سئو یکی از عوامل کلیدی در آنلاین مارکتینگ است زیرا کاربران برای یافتن سایت های مورد نظرشان جستجو می کنند. در نتایج جستجو هرچه رتبه بهتری داشته باشید و در قسمت های بالاتر قرار گرفته باشید، ترافیک بیشتری دریافت خواهید کرد. به طور مثال رتبه اول نتایج یک جستجو بین 30 تا 60 درصد ترافیک آن جستجو را دریافت میکند اما رتبه های بعدی ترافیک بسیار پایین تری را در سایتشان خواهند دید. در سمنتیک سئو، بهجای تمرکز روی چند کلمه کلیدی خاص، بیشتر به معناپردازی و ایجاد مفاهیم مرتبط در سراسر طول متن تکیه میشود.
هر بخش سایت باید شامل محتوا باشد و تمامی این محتواها نیز باید با اصول سئو بهینه سازی شوند. این ابزار خدمات رایگان زیادی را در اختیار کاربران خود قرار میدهد که به وسیله آن میتوانند اطلاعات مناسبی را در مورد وب سایت و یا حتی افرادی که از آن بازدید میکنند کسب کنند. اگر شما از لینک سازی طبیعی برای وب سایت خود استفاده کرده باشید نیازی نیست که نگران پنالتی شدن از طرف گوگل و یا مجازاتهای آن باشید. اما موضوعی که در این بین وجود دارد این است که گوگل توجه چندانی به این مدل لینکها نمیکند و اگر این لینکها برای سئو وب سایت شما مضر نباشند تأثیر مثبت چندانی نیز بر روی آن نمیگذارند. اما بعد از راهاندازی الگوریتم پنگوئن توسط گوگل، با یک به روز رسانی دوره تمام لینکهایی که به صورت غیر طبیعی و با هدف دستکاری رتبههای صفحات وب سایت به دست آمده بودند به پایان رسید.
سئو خارجی (Off-Page SEO) به مجموعهای از اقداماتی گفته میشود که برای بهینهسازی صفحات وب در خارج از سایت انجام میشود تا رتبه آن سایت در موتورهای جستجو، به خصوص گوگل، افزایش یابد. در حالی که سئو داخلی بر محتوا و ساختار داخلی صفحات سایت تمرکز دارد، سئو خارجی به عوامل خارجی که بر رتبهبندی سایت در نتایج جستجو تأثیر میگذارند، میپردازد. سئو (SEO) مخفف عبارت Search engine Optimizatin به معنی بهینهسازی موتورهای جستجو است. سئو شامل مجموعهای از تکنیکها و روشهایی است که وبسایت شما در نتایج ارگانیک موتور جستجو (SERP) ظاهر شده و رتبه بالایی کسب میکند. بهصورت خلاصهتر سئو باعث میشود شانس دیدهشدن سایت شما برای کاربرانی که دنبال محصولات و خدمات هستند بالاتر رود. Google Ads راهی موثر برای افزایش ترافیک و سوق دادن مشتریان بالفعل به سمت کسب و کار خودتان، در بهترین زمان ممکن است.
کلاه سفید یعنی برای بهینهسازی سایت از روشهایی استفاده کنید که کاملا مطابق با استانداردهای گوگل هستند. رسیدن به نتیجه به کمک سئو کلاه سفید زمانبر است؛ اما هنگامی که به نتیجه برسید، میتوانید اطمینان داشته باشید که جایگاهتان تضمینشده خواهد بود. تفاوت اصلی بین SEO و SEM این است که در سئو، رتبه محتوا بهصورت ارگانیک کسب میشود. اما در بازاریابی موتور جستجو، تاکتیکهای پولی نیز جزو گزینههای روی میز هستند. اگر میخواهیم بدانیم سئو چیست باید با زمین بازی آن یعنی موتورهای جستجو آشنا شویم. موتور جستجو یک سیستم پیچیده با هدف غربال اطلاعات موجود در اینترنت و تحویل مرتبطترین محتوا به نیاز کاربر است.
نظارت روی کارها، تصمیمگیری دادهمحور و اجرای نقشههای جدید باید دائماً انجام شوند. غفلت از تحلیل دادهها حتی اگر به کارها ضربه نزند، باعث از دست رفتن فرصتهای جدید خواهد شد. این روش شاید در روزهای ابتدایی سئو جواب میداد اما حالا منجر به جریمه از طرف گوگل میشود. امروزه برخی از کارشناسان سئوا، ناخواسته و با تمرکز بیشازحد روی الگوریتم بهجای ارزشآفرینی برای کاربر مرتکب کیورد استافینگ میشوند. با مطالعه داکیومنتهای رسمی و آموزشی گوگل، میزان اشتباه رایج به حداقل میرسند.
اما اگه هاست ضعیف باشه، سایتت مدام قطع میشه یا خیلی کند باز میشه و کاربرها رو کلافه میکنه. برخورد گوگل با صفحات درگیر هم نوع خواری چیست؟ به طور کلی، دو اتفاق ممکن است برای صفحاتی بیفتد که دچار هم نوعخواری شدهاند. برای استفاده از چک لیست سئو بهترین کار این است که موارد گفته شده برای هر کدام از بخش ها را روی یک برگه کاغذ بنویسیم و در هنگام رعایت کردن نکات هر کدام از موارد را تیک بزنیم . منظور ما در این قسمت چک لیست سئو 2022 است که یکی از جدیدترینچک لیست سئو بر اساس آخرین تغییرات سایت گوگل می باشد . تمام منابع سرور در اختیار شماست و به راحتی میتوانید تغییرات مدنظرتان را اعمال کنید.امنیت، سرعت و پایداری بالا برای میزبانی پروژههای بزرگ. با ابرسرورها میتوانید سرور با سیستمعامل دلخواه خود را در چند دقیقه انتخاب و نصب نموده و آزادانه منابع سرور خود را کاهش و افزایش دهید.
عامل مهمی برای بهینه سازی وب سایت ، کارایی کدی است که وب سایت با آن توسعه یافته است. کد ناکارآمد متورم می تواند زمان بارگیری وب سایت را کاهش داده و کد را به متن (محتوای صفحه) کاهش دهد. وقتی محتوای درون صفحه را بهینه می کنیم ، وقتی کد وب سایت به حداقل می رسد ، بهینه سازی توسط Google بهتر دریافت می شود. هنگامی که کد کمتری وجود دارد ، Google معنای معنایی یک صفحه را به راحتی درک می کند. در روزگار سلطه گوشیهای هوشمند بر بازاریابی دیجیتال، غفلت از بهینهسازی سایت برای موبایل اشتباهی بزرگ است.
سپس هر یک از این صفحات را به همان صفحه اصلی ریدایرکت 301 (301 Redirect) کنید. بهاینترتیب نهتنها مشکل همنوعخواری حل میشود؛ بلکه یک محتوای جامع دارید که احتمالاً گوگل را بسیار خوشنود میکند. چراکه یکی از شگردهای گوگل برای شناخت انتیتیها، پیدا کردن کلمات مشابه یا هممعنی در محتوا است. برای مثال اگر کلمات «آب» و «رودخانه» را در محتوا بگنجانید، گوگل به سمت آب در طبیعت میرود و نه آب معدنی یا آشامیدنی. فروشگاههای فیزیکی که کالاهای خاصی را میفروشند (مانند پوشاک، لوازم الکترونیکی یا کتابفروشیها) میتوانند از سئو محلی برای جذب مشتریانی که در جستجوی محصولات در منطقه خود هستند استفاده کنند.
در هر صفحه از یک وب سایت متن معمولی و مقدار مشخصی از کدها وجود دارد. به بیان دیگر Text to HTML Ratio نشان دهنده این موضوع است که چند درصد از محتوای موجود درون یک صفحه وب سایت متن است و چند درصد آن از کدهای html تشکیل شده است. این ابزار حتی میتواند مقدار هر کدام را با یکدیگر مقایسه کند و به شما بگوید چند درصد از کل صفحهای که در پیش روی شما است از متن و یا از کد html تشکیل شده است. زمانی که به یک تصویر لینک داده شود موتورهای جستجوی نظیر گوگل از تگ Alt تصویر به عنوان انکر تکست استفاده میکنند. وقتی که صفحات وب سایت شما به وسیله یک مرورگر بارگذاری میشود Page View برای وبسایت شما اتفاق میافتد. اگر یک بازدید کننده یکی از صفحات وب سایت شما را چندین بار رفرش کند در هر بار یک Page View برای وب سایت شما ثبت میشود.
گوگل پیج اسپید (Google PageSpeed Insights) به شما کمک می کند تا سرعت صفحات سایت را تست بگیرید و مشکلات آن را برطرف کنید. البته در سرچ کنسول گوگل هم می توانید مشکلات سرعت سایت خودتان را بسنجید. سایت های دیگری مثل Gtmetrix نیز می توانند به شما کمک کنند اما بهتر است همان کمک کننده باشند. از داده های خود گوگل که همان گوگل پیج اسپید به شما می دهد استفاده کنید. لزوماً سایتی که بیشترین هزینه را روی سئو انجام می دهد در رقابت برنده نخواهد بود.
اگر می خواهید کار سئو را شروع کنید و یا وبسایتی برای خودتان طراحی کنید و مشغول به فعالیت در آن شوید، باید با اینکه کنیبالیزیشن آشنایی کامل داشته تا اگر روزی خدای نکرده، این مشکل دامن گیرتان شد، راه حل رفع آن را بدانید. خب امیدواریم تا اینجای کار به خوبی درک کرده باشید که تعریف سئو چیست؛ زیرا در این بخش بدون داشتن درک درستی از کلیات و مزایا سئو، نمی توانید اصطلاحات پرکاربرد سئو را درک کنید. مراحلی که در این چک لیست خواهید دید، جدیدترین نکات سئو هستند که تا امسال (یعنی سال 2022) منتشر شدهاند. تمامی این مطالب از تجربیات شخصی ما در نوین و سایتهای معتبر خارجی جمعآوری شدهاند و قطعا به کار شما میآیند؛ پس با خیال راحت از آنها استفاده کنید. (Out bound link) به حجم و تعداد لینکهای خروجی از وب سایت شما را اصطلاحاً obl می گویند.
بعد از گسترش و پیشرفت موتورهای جستجوگر و فضای اینترنت، سئو برای دیده شدن بیشتر وبسایت ها کار خود را آغاز کرد. با گسترش و توسعه رتبه بندی صفحات وب سایت به وسیله موتورهای جستجوگر جدید، سئوکاران و متخصصین این حوزه به دنبال راهکارهایی برای تأثیر پذیری بیشتر در رتبه بندی موتورهای جستجو با کمک گرفتن از روشهای اخلاقی یا غیر اخلاقی بودند. ساختارمند کردن URL یا آدرس صفحات مختلف سایت، از آسانترین و البته مهمترین کارهایی است که برای بهینه کردن سئو تکنیکال سایت میتوانید انجام دهید. کاربران با در نظر گرفتن کلمات کلیدی مختلف برای این بخش، علاوه بر بهتر کردن آدرس صفحهها، میتوانند کلمات کلیدی را نیز به آنها اضافه کرده و شانس خود را برای بهبود رتبه افزایش دهند. برای گرفتن بهترین نتیجه، حتما از عبارات مرتبط برای URL استفاده کرده و از به کار بردن اعداد یا حروف بیربط پرهیز کنید. باید مطمئن شوید که خزندههای گوگل میتوانند به راحتی به سایت شما دسترسی داشته باشند.
اما در میان منابع مورد استفاده، چند سایت و وبلاگ هستند که محتوای آنها کلیدیتر است و عملاً در سطح جهان، مرجع محسوب میشوند. این نکته را تقریباً همه پذیرفتهاند که بزرگترین و ارزانترین و معتبرترین مسیر ورود به یک سایت موتورهای جستجو هستند. معمولاً با توسعه و هوشمندتر شدن الگوریتمها، این روشها هم کارایی خود را از دست میدهند و فضا برای سئوکارهای کلاه سیاه، تنگتر میشود. کم نیستند کسانی که موتور جستجو و گوگل را به عنوان واژههای مترادف به کار میبرند. مردم جهان روزانه بین ۶ تا ۷ میلیارد بار از موتورهای جستجو استفاده میکنند (منبع). بلکه هدف اصلی ما، آشنایی دوستان متممی با کلیات SEO و برخی از پایهایترین تکنیک های سئو است.
برای مثال، موتورهای جستجو باید بتوانند بین “جُرم” و “جِرم” تفاوت قائل شوند. SEO مخفف کلمه Search Engine Optimization است که فرآیند بهبود (بهینه سازی) وب سایت است تا وب سایت آن به راحتی در اینترنت پیدا شود. SEO در درجه اول بر بهبود رتبه بندی یک وب سایت در موتورهای جستجو مانند Google و BING متمرکز است. هرچه یک وب سایت در رتبه بندی موتور جستجو بالاتر باشد ، احتمال بازدید از آن بیشتر است. مثلا شما میتوانید محتوایی را بنویسید که به صورت عالی برای موتور جستجو بهینه سازی شده است، اما در صورتی که این محتوا برای انسان ها بی معنی باشد، هیچ فایده ای نصیب کسب و کار شما نمی شود.
البته اجازه ندهید که استفاده از کلمه کلیدی غیرمنطقی به نظر برسد و حالت طبیعی خودش را از دست بدهد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه کلمات کلیدی این مقاله رسانیکا را مطالعه کنید. سئو (SEO) یکی از عناصر کلیدی در موفقیت یک وبسایت و حضور موثر در فضای آنلاین است. غفلت از اهمیت سئو سایت باعث از دست رفتن بازدیدکنندگانی می شود که از طریق موتورها جستجو به سایت شما مراجعه کرده اند. افزایش تعداد بازدیدکنندگان سایت بهبود جایگاه سایت شما را نیز به دنبال دارد.
این کار محتوا را هم برای کاربران و هم برای موتورهای جستجو قابلفهمتر میکند. از کلمات کلیدی محلی در عنوانها، توضیحات متا و محتوای صفحات استفاده کنید. صفحات اختصاصی برای خدمات یا محصولات محلی ایجاد کنید و لینکهای داخلی را بهبود دهید. اگرچه مکان کسبوکار شما چیزی نیست که بهراحتی تغییر کند، اما میتوانید صفحات محلی اختصاصی برای مناطق مختلف طراحی کنید و از کلمات کلیدی مکانمحور استفاده کنید تا شانس دیده شدن را افزایش دهید. تجربه کاربری شامل تمام جنبههای تعامل کاربر با یک محصول یا سرویس است، این موارد شامل طراحی رابط کاربری، ساختار سایت، محتوا، تجربه خرید و…است. هدف UX بهبود تجربه کاربران در استفاده از محصولات و خدمات و بهبود رتبه سایت است.
چنین مقالاتی حالت زننده پیدا میکنند و مطالعهشان برای کاربر خوشایند نیست. ارائه گزارش به تصمیمگیرندگان اصلی موجب شناسایی ترندها، موفقیتها و نقاط نیازمند به تلاش بیشتر میشود. آنالیز سایت همچنین میزان بازگشت سرمایه (ROI) و امکان اعمال تغییر فوری در استراتژی را فراهم میکند. این شاخه از بهینهسازی بیشتر به زیرساختهای فنی یک سایت مربوط میشود. مواردی مثل برنامهنویسی بکاِند، نحوه مصرف منابع سرور، سایتمپ XML و همچنین تسهیل خزش موتور جستجو در این شاخه انجام میشوند.
لینکسازی داخلی (internal link) باید بین صفحاتی انجام شود که موضوع آنها بهنوعی یک انتیتی برای یکدیگر محسوب میشود. بنابراین هرگز از صفحات داخلی بهصورت تصادفی یا بدون هدف به یکدیگر لینک ندهید. بهاینترتیب، یک شبکه منسجم و مرتبط از اطلاعات را برای کاربران و موتورهای جستجو میسازید. مشتریان اغلب از جستجوهای محلی برای یافتن مکانهای نزدیک برای غذا خوردن استفاده میکنند. بهینهسازی سایت با کلمات کلیدی مانند رستوران سنتی نزدیک من یا کافه در تهرانپارس میتواند به افزایش ترافیک حضوری کمک کند. این کار به موتورهای جستجو کمک میکند ساختار سایت شما را بهتر درک کنند و همچنین کاربران را به اطلاعات مرتبط هدایت میکند.
LSI هم به موتورهای جستجو کمک میکند که معنای نهفته در یک متن را درک کند.LSI به روابط مفاهیم اشاره دارد و انتیتی، خودِ آن مفهوم است. LSI به درک روابط بین کلمات کمک میکند و Entity به شناسایی موجودیتهای خاص. همانطور که میدانید فایل robot.txt دستورات برنامهنویسی را در خود دارد که در هاست سایت شما آپلود میشود. کاربرد این فایل، ارتباط با رباتهای موتور جستجو است و تلاش میکند تا شما بتوانید نسبت به رفتار کراولهای گوگل یک کنترل نسبی داشته باشید. با استفاده از robot.txt میتوانید از خزندههای گوگل بخواهید تا برخی از صفحات وبسایت شما ایندکس نکند.
وقتی میخواهید تصویری به محتوا اضافه کنید سعی کنید اسم فایل را متناسب با موضوع محتوا انتخاب کنید. یعنی وقتی میخواهید تصویر یک بلوز قرمز رنگ آپلود کنید اول اسم فایل را در داخل سیستم به صورت red shirt ذخیره کنید و سپس آپلود کنید. در ادامه با روش انجام تکنیکهای بالا و مفاهیم مهم هرکدام آشنا میشوید. برای بررسی آزاد بودن دامنه، میتونی از ابزارهای آنلاین مثل whois.com یا پنلهای ثبت دامنه شرکتهای ایرانی مثل ایرنیک استفاده کنی. تو این حالت، شرکت هاستینگ خودش همه کارهای لازم رو انجام میده و دامنه و هاست بهطور خودکار به هم متصل میشن. تو این نوع هاست، منابع یک سرور (مثل پردازنده، رم و فضای ذخیرهسازی) بین چندین سایت به اشتراک گذاشته میشه.
به طور کلی در پاسخ به این سوالات باید بگوییم این ها ماشین های پاسخ گویی به سوالات هستند. موتورهای جستجو به سیستم های نرم افزاری گفته می شود که درصدد پیدا کردن محتوا در شبکه های جهانی می باشند، این موتورها محتواهایی را پیدا می کنند که با کلمات مورد جستجو مطابقت داشته باشد. سوالاتی زیادی وجود دارد که برای یافتن آن ها باید تحقیقاتی را به انجام برسانید. موتورهای جستجو به برنامه های کامپیوتری گفته می شود که برای پیدا کردن اطلاعات از هر پلتفرمی می تواند استفاده نماید. در ادامه این محتوا در کنار ارائه پاسخ کامل برای سوال “سئو چیست” فاکتورهای مهم، اصطلاحات و نکات کاربردی را نیز برای شما شرح خواهیم داد.
https://seohacker.academy/product/seo-course-gray-hat-mastering/